کد مطلب:224177 شنبه 1 فروردين 1394 آمار بازدید:154

اعلان ولیعهدی حضرت رضا
201 ه 817 م

مامون برای مواجهه با این بحران ها و موقع خطرناك دست به یك كار فوق العاده ای زد.

او به امید خاتمه دادن به فتنه و طغیان ها امام رضا علیه السلام رئیس خاندان علی را ولیعهد و جانشین خویش تعیین كرد و اعلان نمود با آن كه امام رضا 22 سال بزرگتر از مأمون بود [1] .

مامون در فرمانی كه در این باب صدور یافت نوشت كه امر ولایتعهد مسلمانان تفویض به علی بن موسی الرضا شده است و ضمنا برای تنجیز امر اشعار داشت كه از این تاریخ به بعد رنگ سبز شیعه به جای رنگ سیاه عباسی اختیار می شود.

جماعت شیعه از این حسن پیش آمد خوشحال گردیدند. لیكن در بغداد اهالی یك دفعه علیه مأمون شورش كردند و ابراهیم برادرش را به خلافت برداشتند [2] و با او بیعت كردند.

خبر این شورش كه به مرو رسید امام رضا علیه السلام در نتیجه اصالت و شرافت ذاتی مأمون را از حقایق امور واقف ساخت و از خط مشی سیاسی كه پیش گرفته بود نكوهش كرد و اظهار داشت كه اگر تغییر سیاست ندهد هر آینه خلافت او مختل و مملكت تجزیه خواهد شد.

مامون در آخر امر پی به حقیقت امر برده فورا فرمان حركت به بغداد صدور یافت فضل بن سهل را در سرخس می ان حمام به قتل رساندند و احتمال دارد كه آن به تحریك و اشاره اربابش بوده است.


[1] مامون مي دانست كه نه تنها امام رضا (ع) موفق به اين كار نخواهد شد چون 22 سال بزرگتر است به اضافه تعارفات سياسي براي استفاده از حسن شهرت آن حضرت براي اطفاء شهوات جاه طلبي علويين و طالبيين بود و لذا اصراري به اين امر داشت تا آن جا كه امام رضا را تهديد به قتل كرد در آخر عمل كرد.

[2] سايكس اين جا هم اشتباه كرده ابراهيم عمويش بود نه برادرش.